Hoe kunnen huisartsen meer tijd voor de patiënt creëren én de werkdruk verlagen? De Landelijke Huisartsenverening verzamelt voorbeelden van huisartsen die hier een manier voor hebben gevonden. Zoals huisarts Ton Boermans uit Losser die al tien jaar een physician assistant in dienst heeft.

Ton Boermans heeft inmiddels dertien medewerkers in dienst: praktijkondersteuners, doktersassistenten, een diabetes verpleegkundige en enkele administratief medewerkers. 1,2 fte huisartsen en 3400 patiënten. Meer tijd voor de patiënt betekent volgens Boermans vooral de praktijk anders organiseren en taken delegeren. Maar wat zijn werkdruk het allermeeste heeft verlicht, is de aanstelling van een physician assistant (PA), vertelt hij.

Huisarts Ton Boermans: ‘Wat mijn werkdruk het allermeeste heeft verlicht, is de aanstelling van een physician assistant.’

‘De physician assistant werkt vier dagen in de week en ziet zo’n 25 patiënten per dag. De PA kan ook visites doen. Sinds de PA er is, werk ik zelf vier dagen per week. Daarnaast doe ik zo’n 250 uur dienst op de huisartsenpost. De palliatieve zorg komt daar nog bij; die laat zich moeilijk plannen. Inmiddels is er ook een PA in opleiding. Omdat alles nu zo goed is geregeld, heb ik nog steeds heel veel plezier in mijn vak. Ik ben straks veertig jaar huisarts, ik hoop het nog een paar jaar vol te kunnen houden.

Tevreden

Niet alleen de huisarts, ook de patiënten zijn heel tevreden over de inzet van de PA. Boermans: ‘Onze eerste PA werd zelfs gekscherend ‘de beste huisarts van Losser’ genoemd. Maar als een patiënt toch liever de huisarts zelf wil zien, kan dat natuurlijk ook. Al is dat niet altijd dezelfde dag.’

Het NIVEL rekende een paar jaar geleden uit dat 10 procent van de patiënten bijna de helft van de tijd van de huisarts in beslag neemt, weet Boermans. ‘Ik kan veel van die patiënten aan de PA overlaten en zie zelf vooral nog de complexere patiënten. Voor die consulten trek ik meestal 15 à 20 minuten uit. Dat heeft mijn werk een stuk leuker gemaakt.’

Structurele oplossing

Volgens huisarts Boermans is de inzet van een PA een structurele oplossing, ook vanuit financieel oogpunt: ‘Financieel is het absoluut mogelijk om taken te delegeren en de praktijk anders te organiseren. Een PA is een stuk goedkoper dan een waarnemer of hidha. En bovendien: een PA is in onze regio ook makkelijker te vinden of zelf op te leiden. Ik denk dat het dienstverband van de PA prima uit kan met de vergoeding die per consult wordt betaald. Die vergoeding is namelijk even hoog als wanneer ik het consult zelf doe. Als ik over al die jaren terugkijk, kan ik wel zeggen dat ik het beter heb dan ooit.’

Bron: www.meertijdvoordepatient.lhv.nl

 

De Landelijke Huisartsenverening (LHV) verzamelt op de website www.meertijdvoordepatient.lhv.nl voorbeelden van huisartsen die een manier hebben gevonden om meer tijd vrij te maken voor de patiënt. De website is verdeeld in zes oplossingsrichtingen: een kleinere praktijk, inzet personeel, langer consult, efficiënte praktijkvoering, het begrenzen van de zorg en oplossingen voor een lagere werkdruk in de ANW.