De Federatie Medisch Specialisten (FMS) heeft de handreiking herzien die als doel heeft om taakherschikking in de medisch-specialistische zorg zo optimaal mogelijk te implementeren.
De focus ligt op registratieve en financiële aspecten. In de vernieuwde handreiking is onder andere verduidelijkt hoe registratie van gezamenlijk uitgevoerde zorgtrajecten kan worden gedaan door de medisch specialist en taakherschikker.
De handreiking beschrijft hoe met deze beroepsgroepen optimaal kan worden samengewerkt, en welke afspraken daarvoor nodig zijn met deze beroepsgroepen, binnen de vakgroep, met het msb en met de raad van bestuur. De nadruk ligt hierbij op het maken van uniforme afspraken op het gebied van het registreren van zorg en de bekostiging van taakherschikkers.
Taakherschikking
Het is belangrijk goed te inventariseren wat het doel is van de inzet van de taakherschikkers en wat de financiële implicaties zijn, adviseert de FMS.
In hoofdstuk 1 wordt uitgebreid ingegaan op verantwoordelijkheid en mogelijkheden wat betreft het registreren van zorg. Ook geeft de handreiking een uitgangspunten en scenario’s voor de verdeling van loonkosten bij taakherschikking en/of de impact op de formatie.
De handreiking bevat ook een checklist waarin alle aandachtspunten bij de inzet van taakherschikkers op een rij staan. Tenslotte staan in deze handreiking veel links naar (documenten met) meer algemene informatie over taakherschikking.
Deze handreiking is met feedback van en in overleg met NAPA, V&VN, VS en de NZa herzien.